Nanso on suomalainen vaatetusalan perheyritys. Nanso on perustettu vuonna 1921. Kyseinen yritys on edelleen täysin suomalaisten omistama. He ovat keskittyneet naisten pukeutumiseen. Heillä on verkkokauppa tuotteilleen, jossa myydään muun muassa mekkoja. Heidän tuotteensa tunnistaa yleensä kivoista printeistä, jotka on painettu laadukkaalle kankaalle. He ovat myös keskittyneet oikeasti tekemään merkistään kestävän ja laadukkaan. Nansolla ollaan tarkasti valikoitu kankaat, joita tuotteisiin käytetään. Minä itse pidän varsinkin heidän reilun kaupan puuvillasta valmistetuista tuotteistaan.
Lähinnä trikoovaatteistaan tunnettu Nanso on julkaissut sivuillaan syksyn uutuudet. Nanson suurena vahvuutena näkisin heidän oman printtimaailmansa. Esimerkiksi heidän uusi toppatakkinsa nimeltään Koivu on aivan ihana. Valikoimaa heidän tuotteistaan tosin saisi olla enemmän. Heidän arkipäiviinsä, ja miksei juhlaankin, soveltuvat printtinsä, kun ansaitsisivat olla näkyvillä enemmänkin.
Minä itse ainakin haluaisin tukea myös Nanson arvoja, ostamalla heidän tuotteitaan. Näiden tuotteiden pitäisi vain olla helposti löydettävissä. Valinnanvaraa tuotteista saisi olla ainakin heidän verkkosivuillaan vielä paljon enemmän. Heidän printteihinsä on ainakin minun vaikea kyllästyä. Tällä tavoin Nansosta voisi tulla vieläkin tunnetumpi merkki, joka ajaisi taas heidän asiaansa reilusta kaupan käynnistä, ja laadusta, jotka heidän vaatteisiinsa voidaan yhdistää.
On Nansolla myös oma sukkahousumerkkinsäkin. Tämä merkki on nimeltään Vogue. Vaikka tämä tuotemerkki, Vogue, kuuluu ilmeisesti saman Nanson brändin alle, näitä sukkahousuja, ei tästä verkkokaupasta saa. Tämä on mielestäni suuri puute. Tällä sukkahousumerkillä on myös mukavia kuviointeja ja printtejä valikoimissaan.
Heidän pääsuunnittelijanaan toimii tällä hetkellä Noora Niinikoski. Hänellä on vahva osaaminen painokuoseista ja erilaisista printeistä. Aikaisemmin hän on toiminut muun muassa Marimekon pääsuunnittelijana. Ainakin minä muistan myös hänen oman yrityksensä, ehkä hieman synkät, mutta hienot, painokangastuotteensa. Näihin tuotteisiin lukeutuivat muun muassa pääkallotyynyt, jotka olivat ainakin minun mielestäni osa omaa aikaansa silloin. Minna Sillanpää vastaa Casual-tuotteiden suunnittelusta. Heli Hoisko taas suunnittelee Nansolle yö- ja oloasut.
Minä itse pidän heidän tuotteidensa vastuullisuudesta. Myös Nanso kertoo tästä verkkosivuillaan. Eettisyys ja vastuullinen toiminta ovat heille tärkeitä. Tähän kiinnitetään heillä huomiota niin materiaalien valinnassa, kuin valmistuksessakin. Heidän toimintansa onkin aina perustunut laatuun kestävyyteen ja suomalaiseen suunnitteluun. Nanson brändin kaikki tuotteet suunnitellaankin Suomessa. Tämä kertoo siitä, että he tukevat suomalaista työtä. Nansolle onkin myönnetty asiasta Design From Finland -merkki, joka kertoo muun muassa tuotteiden laadusta.
Tietenkin Nanson tuotteita saa myös muualta, kuin heidän verkkokaupastaan. Nansoa kannattaa ostaa, vaikka vain heidän arvomaailmansakin takia, ja tukea samalla vaikka suomalaisen työn asiaa. Heillä on myymälöitä ympäri Suomea ja esimerkiksi Nokialla on heidän outlet-myymälänsä.