Kaikki tietävät muotimerkin Hennes & Mauritz, lyhyesti H&M. Tällä vaatemerkillä on lukuisia kauppoja Suomessa ja hyvin toimiva verkkokauppa, joka on tietenkin myös suomenkielinen. H&M:llä on vaatteita myynnissä lapsille ja aikuisille ja heidän vaatteensa myyvät vuodesta toiseen – mikä ei olekaan ihme. Hennes & Mauritzilla on oman näköinen linjansa vaatteiden suhteen. Heidän vaatteensa ovat myös kohtuullisen halpoja. Heillä on myös nykyään oma kodin mallistonsa, josta voi löytää myös huonekaluja. Heidän valikoimissaan on myös kosmetiikkaa. H&M: n mallistoissa on myös plus kokoja, ja valikoimaa on suhteellisen paljon. Heidän huonekalunsa, vaikkei niitä toistaiseksi ole vielä paljon myynnissä, ovat myös kauniita. Heidän verkkokauppansa Ale-osiosta voi myös tehdä paljon löytöjä hyvinkin pienellä rahalla.
Moni tietää myös Elloksen verkkokaupan. Myös heillä on paljon naisten vaatteita valikoimissaan. Ellos myy myös lasten ja miesten vaatteita, elektroniikkaa, kosmetiikkaa ja kodin esineistöä. Tähän kodin esineistöön kuuluu tekstiilien ja muun pienemmän tavaran lisäksi myös huonekaluja. Nämä huonekalut ovat kohtuuhintaisia. Tällä hetkellä heillä on muun muassa mielenkiintoisia valaisimia myynnissä. Ellos tekee nykyään myös huippumerkkien kanssa yhteistyötä. Tästä yhtenä esimerkkinä Ellos x Bukowskis Fashion -kampanja, joka on jo loppuunmyyty. Elloksella on myös paljon plus koon vaatteita naisille, ja tämä on hyvä.
Myös Lindexillä on paljon vaatekauppoja Suomessa. Heidän vaatteensa sopivat erityisesti nuoremmille kuluttajille, mutta mikseivät myös muunkin ikäisille ihmisille. Myös Lindexin vaatteet ovat kohtuuhintaisia ja sopivat monille. Lindexillä myydään myös lasten vaatteita ja kosmetiikkaa, naisten vaatteiden lisäksi. Heillä on valikoimissaan myös plus kokoja, hieman isommille naisille. Heillä on myös verkkokauppa tuotteilleen. Tässä verkkokaupassa on myös Outlet-osio, josta voi tehdä vaikka itselleen löytöjä.
Minkä takia ruotsalaiset vaatemerkit sitten myyvät niin hyvin Suomessa? Minun oma mielipiteeni on, että se johtuu hinnoittelusta. Tietenkään vaatteiden ei tarvitse olla superhalpoja myydäkseen, mutta kaikille sopiva hinnoittelu luultavasti myös myy hyvin. Tietenkin myös laadulla on väliä. Ruotsalaisten vaatemerkkien tuotteet näyttävät olevan juuri käyttöön tehtyjä. Tämä on mukavaa, mutta osa vaatteiden mitoituksista ja leikkauksista taitaa sopia monelle suomalaiselle. Myös minun on helppo löytää heidän valikoimistaan vaatteita itselleni. Nämä vaatemerkit ja liikkeet ovat myös olleet Suomessa varsin pitkään. Esimerkiksi Lindexin myymälään on helppo mennä aina uudelleen käymään. Kyseessä on myös oivaltava suunnittelu, ja se, että myös ympäristöasioista kannetaan – ainakin salaa – vastuuta. Tämähän tarkoittaa sitä hyvää asiaa, että suunnittelu rakennetaan sellaiselle arvopohjalle, joka tulee myös kestämään aikaa.
Tänä syksynä oletan näissä ruotsalaisissa vaatekaupoissa myyvän sametin lisäksi, tummat luumun ja turkoosin sävyt, heleät vaalean harmaat ja myös neuleet, niin huiveina kuin vaikka tunikoinakin. Ehkä ruotsalaisten vaatekauppojen valikoimat ovat hieman ennalta arvattavia, mutta mitä siitä, kunhan on mukava ja kotoinen olo, kun liikkeeseen jälleen astuu sisään. Heidän kaupoissaan on yksinkertaisesti helppo kuluttaa rahojaan, oli sitä taskussa paljon tai vähän.
Minun mielestäni on toisaalta todella harmi, ettei Seppälän vaatteita enää saa. Heillä otettiin huomioon suomalaisille sopivien mitoituksien lisäksi suomalainen suunnittelu. Minä siis ainakin pidin heidän vaatteistaan.