Monet vannovat perinteisissä kaupoissa käymisen nimeen, mutta viime vuosina nettikaupat ovat vallanneet yhä enemmän markkinoita. Netissä tehtävien ostoksien puolesta puhuu monikin seikka, joista yksi suurimmista on tietysti ostamisen helppous. Mikäli tarvitsee vaikkapa ruokaostokset kotiovelle toimitettuna tai uuden maton olohuoneeseen, onnistuu se nyt muutamalla klikkauksella.
Monet arvostavatkin näin säästyvää aikaa, jonka lisäksi säästyy tietenkin kaupassa kiertelyn synnyttämältä stressiltä.
On kuitenkin muistettava, etteivät kaikki suhtaudu kielteisesti shoppailuun. On paljon ihmisiä, jotka käyvät mielellään tavarataloissa. Esimerkiksi suosittu tavaratalo Stockmann tarjoilee monenmoista nähtävää ja ostettavaa. Vaikka shoppailusta ja kiertelystä eri kaupoissa sattuisikin pitämään, on yhä useampi huomannut ostosten tekemisen verkossa olevan sittenkin parempi vaihtoehto. Tämän kenties merkittävin syy on huomattavasti suurempi valinnanvara niin valikoiman kuin hintojenkin suhteen. Eri tuotteiden hintoja on paljon helpompi vertailla verkossa.
Koiran haalarit joka lähtöön verkosta
Kivijalkamyymälöissä yhtenä todella suurena haasteena on rajallinen tila, josta verkkokauppojen ei tarvitse huolehtia. Ei ole kovinkaan kannattavaa pitää hyllyissä kaikkia mahdollisia värejä, malleja ja kokoja etenkään, jos tuotteille ei ole säännöllistä menekkiä. On toki olemassa varta vasten tiettyä tuoteryhmää varten perustettuja myymälöitä, joissa myynnissä on valtava valikoima esimerkiksi kalastustarvikkeita, peruukkeja, sukkia, viherkasvien kasvatukseen tarvittavia välineitä tai tapetteja. Kaikkien tuoteryhmien kohdalla ei kuitenkaan ole järkevää perustaa erillistä myymälää käytännön syistä.
Yhtenä hyvänä esimerkkinä voidaan nostaa esille koiran haalarit eri sääolosuhteisiin. Markkinoille on valmistettu valtava määrä erilaisia haalareita eri kokoisille koirille, mutta lemmikkitarvikekauppojen kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä niiden kaikkien tarjoamiseen. Tyypillisesti keskivertomyymälän hyllyille saattaa päätyä kaksi tai kolme eri mallia, kun taas lemmikkitarvikekaupat netissä voivat hyvinkin tarjota jopa kymmeniä erilaisia haalarivaihtoehtoja koirille. Jos etsinnässä ovat koiran haalarit, on siihen erikoistunut myymälä verkossa lähes poikkeuksetta järkevin vaihtoehto.
On selvää, että tulevaisuudessa kuluttajat tulevat olemaan entistäkin tottuneempia suureen valinnanvaraan. Enää ei yksinkertaisesti riitä, jos kauppa tarjoaa pari tai kolme vaihtoehtoja, vaan kuluttajat haluavat nähtäväkseen koko valikoiman. Verkkokauppoja kehitetään jatkuvasti ja erilaisia ostokokemusta parantavia vaihtoehtoja, kuten esimerkiksi live-shoppailu, kartoitetaan koko ajan, joten todennäköisesti netissä shoppailu tulee yleistymään entisestään tulevien vuosien aikana.